Jaco van der Jagt en Marinus de Bruijn blikken terug én kijken vooruit

Ze waren collega’s en in 2006 samen onderweg naar een klant, toen Marinus vroeg of Jaco als echte Zeeuw op termijn het bedrijf van zijn vader wilde overnemen. “Ik wil ooit wel een eigen bedrijf, maar niet in oestermandjes,” was Jaco’s reactie. Het waren deze woorden die maakten dat Marinus aan Jaco dacht toen hij behoefte had aan een compagnon.

De jaren die volgden, zorgden dat het gevoel om eigen baas te zijn bij Marinus steeds nadrukkelijker boven kwam drijven. Diverse opties werden onderzocht en Marinus pakte door. “Dat is Marinus ten voeten uit. Als hij ergens in gelooft, dan gaat hij ervoor. Van zijn vrouw Claudie begreep ik dat hij thuis jarenlang geroepen heeft dat hij zijn eigen bedrijf wilde starten en op zeker moment heeft ze hem gezegd dat hij het moest doen, of erover moest ophouden. In 2009 is hij het gaan doen, en kijk eens wat er nu staat!”

“We waren indertijd onderweg naar Peka Kroef. Nu één van de grootste klanten van FoodeQ,” lacht Marinus, die zijn sporen verdiend had als engineer, project- en salesmanager bij Numafa en bij Tummers Machinebouw. Hij had enkele grote internationale projecten gedaan en een heel netwerk opgebouwd. “Ik had altijd eigen ideeën over bepaalde zaken en had te maken met een directeur-eigenaar waardoor ik nooit honderd procent mijn eigen koers kon varen. Het ondernemerschap kriebelde al jaren, omdat ik meende dat het nog beter kon én ik zag kansen want ik geloofde in mezelf en had zelfvertrouwen voor tien.”

Klein begonnen, maar met grote ambities

Het was 1 januari 2009, het was crisis, maar Marinus was er klaar voor. “Ik had mijn plannen uitgewerkt en ben gewoon begonnen. Roekeloos? Misschien een beetje, maar wat had ik te verliezen? Ik had een hoop ervaring opgedaan en het thuisfront stond erachter. In het ergste geval had ik na twee jaar moeten besluiten om weer een goede baan te zoeken, maar dan had ik het in elk geval geprobeerd. Je weet pas of je iets kan, als je ’t doet. Het ging echt niet allemaal vanzelf, maar ik heb er geen moment spijt van gehad.”

FoodeQ geschiedenis

Kantoor aan de dijk, dijk van een verhaal

Hij begon in een verbouwde schuur bij zijn woonhuis aan de dijk in Dinteloord. “Het was prettig om met twee kleine kinderen vaak thuis te kunnen werken en zo hoefde ik ook geen duur kantoorpand te huren. Dat was fijn, want ik moest het eerst maar eens zien te verdienen. Mijn oud-werkgever Tummers bezorgde me een vliegende start, want de eerste paar maanden huurde hij me nog twee dagen per week in en Ecotax – het bedrijf van mijn zwager Henk Moerland – had van begin af aan engineeringswerk voor me. Zo had ik in elk geval enige inkomsten en in de resterende tijd reed ik heel Nederland en België rond om te vertellen wat wij allemaal konden. Ik was een eenpitter, maar sprak altijd in de meervoudsvorm want dat klinkt toch een stuk betrouwbaarder. Al vrij snel ben ik op het spoor van VDL Systems gekomen. Die leverden trillers aan hoofdzakelijk één grote klant, terwijl deze markt zoveel groter is. Zij zochten iemand die ze kon verkopen en dat is de markt waar ik in thuis ben. Ik ken de klanten en hun behoefte en vanaf dat moment had ik niet alleen een dijk van een verhaal, maar ook een dijk van een product.”

Jaco erbij was van begin af aan de intentie

“2009 was qua acquisitie fantastisch. Ik kon de markt wakker schudden, maar liep mezelf al snel voorbij want je kan onmogelijk alles zelf blijven doen. Toen we eindelijk weer eens vakantie boekten, was ik constant aan het werk en we zijn eerder thuisgekomen dan gepland. Hans Vermeeren kwam stage lopen en we moesten aan de slag met een opdracht. Ik snapte dat ik versterking moest zoeken en eigenlijk was voor mij klip en klaar dat ik Jaco erbij moest hebben. Hij is de beste engineer die ik ken en een hele fijne kerel om mee samen te werken. Ik heb hem gebeld in december 2010 en eind 2011 waren we eruit. Hij had interesse, maar dan wel op basis van gelijkheid en niet in loondienst. Dat was logisch en sinds januari 2012 zijn we compagnons en daarna is het hard gegaan. Bouwen lukt nou eenmaal makkelijker als je iemand naast je hebt op wie je blind kunt vertrouwen.” Jaco reageert: “We zijn geen echte tegenpolen, maar Marinus is wat impulsiever en ik ben wat meer behoudend. Ik ben zeg maar de kritische spiegel van Marinus en zo vullen we elkaar prima aan en houden elkaar scherp. De rolverdeling is ook goed zo, ik ben verantwoordelijk voor de operationele zaken en Marinus neemt de sales voor zijn rekening en als het moet dan zijn we elkaars back-up.”

Engineeren tussen de oestermandjes …

Het aantal opdrachtgevers groeide. “We ontwikkelden inmiddels ook eigen producten en er kwamen mensen bij en dat maakte dat alles in een stroomversnelling geraakte.” Het kantoor aan de dijk werd al snel te klein en er werd in september 2014 verhuisd naar de Zilverhoek 10 in Steenbergen. “Een bestaand pand, casco dus aan te passen aan onze wensen. Veel pand en weinig grond en dat was in die beginjaren ideaal, want we hadden nog niet heel veel vet op de botten.”

Vooral de loodsruimte was een uitkomst. Tot dat moment werd er gesleuteld en getest in de schuur van Jaco’s vader die in Yerseke een bedrijf in oestermandjes had. “Het was fijn dat het kon,” zegt Jaco, “maar echt praktisch was het niet. Vanaf nu hadden we alles onder één dak en dat kwam de efficiency en slagkracht enorm ten goede.”

“Where is your factory? I only see barking dog!”

Met een eigen pand op een heus bedrijventerrein ging nu voor het eerst ook de naam op de gevel. Marinus zegt hierover: “Voorheen waren we ook trots op wat we deden, maar de schuur aan de dijk had weinig allure en van buitenaf had je geen idee wat we binnen voor slimme dingen bedachten. Ik herinner me dat we Japans bezoek kregen en dat de beste man belde dat hij het niet kon vinden. ‘Where is your factory? I only see barking dog!’ Hij stond gewoon voor de deur, maar dit kon onmogelijk het grote FoodeQ Engineering zijn. Achteraf hebben we erom kunnen lachen en sindsdien hebben we hem nog vaak mogen ontvangen, dus hij heeft ons stappen zien maken.”

FoodeQ geschiedenis

Positive vibes

Het nieuwe pand aan de Zilverhoek bood alle ruimte voor groei en de professionele uitstraling had een enorme positieve aantrekkingskracht.
“Voor het eerst konden we fatsoenlijk klanten ontvangen. Tot dan toe namen we nieuwe relaties meestal mee naar VDL,” zegt Jaco. “Er was sowieso wel wat veranderd. Steeds vaker werden we zelf benaderd door klanten, terwijl Marinus in het begin echt uit moest leggen wie we waren en wat we allemaal konden.” Marinus herinnert het zich als de dag van gisteren. “Ik weet nog dat ik de eerste keer bij McCain Foods Holland aan tafel zat. Ik was nog maar net voor mezelf begonnen en had slechts een paar ton omzet en dus schermde ik ermee dat ik het grote VDL achter me had staan, een concern met een miljardenomzet. De allereerste opdracht die ik kreeg van Oerlemans Foods heb ik zelfs voor wat betreft de facturatie compleet via VDL laten lopen en zo hebben we beetje bij beetje het vertrouwen van de markt voor ons gewonnen en onze plek veroverd. Tegenwoordig is FoodeQ over de hele wereld een begrip en synoniem voor triltechnologie en food processing equipment van wereldklasse, maar dat had tijd nodig.”

Van wat uurtjes tekenen naar complete turnkey projecten

De complexiteit van de opdrachten neemt met de jaren toe. Het begon met wat tekenwerk, een eerste triller en een klein projectje, tegenwoordig betreft het multidisciplinaire turn-key projecten waarbij de klant van A tot Z ontzorgd wordt. “Klanten waarderen de kennis die wij hebben van de sector en de belangen die daar spelen, de persoonlijke aandacht, onze leverbetrouwbaarheid en de kwaliteit van de producten die wij leveren. Afspraak is afspraak, altijd. Wij zijn een sparringpartner die in staat is ideeën om te zetten in werkende oplossingen. Engineeren, bouwen en ingebruikstelling, alles in één hand. We leveren inmiddels 10 jaar machines in alle soorten en maten en die moeten ook onderhouden worden en dat betekent dat we ons serviceteam hebben uitgebreid. Daar zullen de komende tijd nog enkele mensen bijkomen, want je ziet dat service en onderhoud steeds belangrijker worden.”

Focus op duurzaamheid en nieuwe producten

FoodeQ heeft een naam hoog te houden als het gaat om het leveren van topkwaliteit. “Machines moeten draaien. Stilstand kost geld, dus kwaliteit en betrouwbaarheid mogen nooit ter discussie staan. Verder is onderhoudsvriendelijkheid – ook in het kader van voedselveiligheid – enorm belangrijk en duurzaamheid wordt meer en meer een serieus issue. Dat nemen we mee in het ontwerp en zo trachten we steeds slimmere en energiezuinigere machines te bedenken.”

“Service, onderhoud en duurzaamheid worden steeds belangrijker”

Machines van FoodeQ worden overal ter wereld gebruikt. “Vaak betreft het prototypes die klantspecifiek zijn gebouwd. Steeds vaker is er echter ook vraag naar reeds eerder door ons ontwikkelde producten, zeg maar standaardproducten waar we slechts minimale aanpassingen aan hoeven te doen zodat het exact voldoet aan de klantvraag. Dan kun je nog sneller leveren en je marktaandeel verder vergroten. De vraag naar trillers groeit nog altijd, maar we richten ons ook op de ontwikkeling van machines voor productbehandeling zoals stomen en blancheren. Daar zal de komende jaren een deel van de omzetgroei vandaan komen.”

Goede mensen zijn de basis voor succes

“De tijd van alles alleen doen, ligt al een tijdje achter ons. Dat is prettig voor ons, want het maakt dat je ook weer gewoon een privéleven hebt en met een gerust hart op vakantie kunt, maar het is ook een stuk zekerheid richting onze klanten. Die kunnen erop vertrouwen dat alles gewoon doordraait en dat iedere afdeling altijd bemand en bereikbaar is.”

Vandaag de dag bestaat het team van FoodeQ uit zo’n vijfentwintig specialisten die door de jaren heen zorgvuldig zijn geselecteerd. “Het is een gezonde mix van senioriteit en jong talent. De productie besteden we allemaal uit dus naast ons eigen personeel zorgen we ook voor werkgelegenheid van zo’n 30 tot 40 man bij onze leveranciers. We hebben een managementteam geformeerd en op alle posities hebben we mensen die hun eigen verantwoording durven en kunnen nemen. Er is geen typische profielschets, het is een gevoelskwestie. Goede techneuten zijn weliswaar schaars, maar wij vinden het minstens zo belangrijk dat ze ook goed binnen het team passen. Als erkend leerbedrijf bieden we ook altijd wel plek aan stagiairs en afstudeerders en dat is ideaal om jong talent te spotten en daar hebben we een aantal kanjers aan overgehouden. Iets meer body betekent ook dat je kunt specialiseren en van elkaar kunt leren. De een is creatiever dan de ander, de ander is weer een kei in het maken van sterkteberekeningen of het schrijven van gebruikershandleidingen en zo leren we van elkaar en groeien we door.”

FoodeQ team

“Als ze een triller nodig hebben, dan moet FoodeQ op het netvlies staan”

Marinus: “In 2009 hebben we ons de markt in geknokt. Toen moesten we onszelf verkopen en eerst heel veel uitleggen waarom wij de partij zijn waarmee men in zee moest gaan. Dat gaat tegenwoordig een heel stuk makkelijker en het moet straks zo zijn dat iedereen die een triller nodig heeft automatisch bij ons uitkomt. Dan moet je dus niet alleen topproducten leveren, maar ook service en garantie goed organiseren. Daarom hebben we ons serviceteam versterkt en houden we spareparts op voorraad zodat we de onderhoudscontractvormen nog verder kunnen toespitsen op de individuele klantwensen.”

Groei is niet te stoppen

“Groei is niet te stoppen en dat moet je ook niet willen, want dan moet je klanten nee gaan verkopen. In 2017 hebben we de grond aangekocht voor de nieuwbouw. Verschillende plannen zijn de revue gepasseerd. Hoe groot wilden en konden we bouwen? Na veel denkwerk is er uiteindelijk een ontwerp gemaakt waarmee we de toekomst in kunnen. Medio 2018 is de bouw gestart en het was heerlijk om hiernaartoe te kunnen verhuizen in oktober 2019. Een pand met een duurzaam energiebeheer zonder gasaansluiting en met veel natuurlijke lichtinval. Een perfecte werkomgeving voor ons personeel. Hier gaan we de komende jaren verder bouwen aan de relatie met u.”

Neem contact op met Marinus de Bruijn

Meer weten?Wij helpen u graag